سیل به ورزشگاه میزبان جام جهانی هم رحم نکرد! + عکس برنامه بازی‌های هفته بیست و هفتم لیگ برتر فوتبال | رقابت سرخابی‌ها با رقبا در تهران + عکس ترکیب احتمالی پرسپولیس برابر هوادار در هفته بیست و هفتم لیگ برتر تاریخ و ساعت بازی پرسپولیس و هوادار در لیگ برتر فوتبال | اوسمار چشم‌انتظار لغزش نکونام اعلام نامزد‌های برترین بازیکن و مربی جهان در سال ۲۰۲۴ توسط گلوب ساکر | رئال مادرید با بیشترین نماینده علت محرومیت تماشاگران مرد از بازی‌های پرسپولیس و سپاهان چه بود؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رم و بایرلورکوزن| تلاش سردار فایده نداشت پخش زنده بازی النصر و الاخدود در لیگ عربستان (۲۰ اردیبهشت) + تماشای آنلاین پدیده، تا ۲۰۲۷ در بارسلون ماندنی شد جوکر باارزش‌ترین بازیکن NBA شد کاپیتان دورتموند در راه لیگ فوتبال آمریکا کاپیتان سابق ایران در کینگزلیگ نحوه خرید بلیت بازی تراکتور و گل گهر+ قیمت و لینک خرید پیشنهاد تمدید برای ۴ پرسپولیسی شکایت باشگاه سپاهان از مدیران پرسپولیس زمان بازی رئال مادرید و دورتموند در فینال لیگ قهرمانان اروپا - فصل ۲۰۲۴ نتیجه بازی برگشت بایرن و رئال مادرید در لیگ قهرمانان+ ویدیو گل‌ها| صعود آقای آنچلوتی به فینال ویدیو خلاصه بازی برگشت بایرن مونیخ و رئال مادرید در‌ لیگ قهرمانان
سرخط خبرها

سهام پرسپولیس و استقلال را بخریم؟

  • کد خبر: ۱۰۱۷۳۳
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۵
سهام پرسپولیس و استقلال را بخریم؟
برای حل مشکل مالکیت این دو باشگاه باید منتظر عرضه بیشتر سهام در فرابورس باشیم تا سهم دولت در مالکیت سرخابی‌ها به کمتر از ۵۰ درصد برسد. پیش‌بینی می‌شود این اتفاق شهریور سال آینده رقم بخورد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سرانجام قفل حضور پرسپولیس و استقلال در فرابورس شکسته شد تا این تغییر بزرگ در سازوکار مدیریتی این دو باشگاه شروع شود. به‌شکلی کلی باید بگوییم که ۵۰ درصد سرمایه ثبت‌شده باشگاه‌ها به‌صورت افزایش سرمایه به مردم در فرابورس عرضه خواهد شد که این عدد برای هر باشگاه حدود ۳۵۰ میلیارد تومان خواهد بود.

اگر ۲ میلیون نفر درخواست خرید سهام در عرضه اولیه کنند، برای هر نفر به‌اندازه حدود ۱۹۰ هزار تومان سهم در نظر گرفته خواهد شد، ولی شما برای ثبت پذیره‌نویسی اولیه به ۳۰۰ هزار تومان نقدینگی نیاز دارید. فعلا آماری که از دو روز ابتدایی عرضه اولیه می‌توانیم ارائه کنیم، این است که در ۴۸ ساعت نخست پذیره‌نویسی، سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌ترتیب ۶۰ و ۶۸میلیارد تومان فروخته شد.

این درحالی است که استقلال روز اول ۴۸ میلیارد تومان از سهامش را فروخته بود و پرسپولیس ۵۴ میلیارد؛ با این حساب استقلال روز دوم ۱۲ میلیارد تومان سهم فروخته درحالی‌که این عدد برای پرسپولیس ۱۴ میلیارد تومان است.

مهم‌ترین خبر برای مدیران این باشگاه این است که همه این مبلغ مستقیم به حساب باشگاه واریز خواهد شد تا احتمالا سرخابی‌ها به‌زودی همه بدیهی‌هایشان را صاف کنند. اگر شما هم هوادار این دو تیم هستید و نمی‌دانید که آیا باید در روز‌های باقی‌مانده به‌سراغ خرید سهام این دو باشگاه بروید یا نه، ادامه مطلب را از دست ندهید. چند پاسخ کوتاه درباره چند موضوع مبهم برای هواداران باشگاه که البته می‌توانستیم بسیار طولانی و تخصصی‌تر ماجرا را بررسی کنیم، ولی ترجیح دادیم خیلی خلاصه فقط به نکات اصلی اشاره کنیم.

آیا مشکل مالکیت سرخابی‌ها حل می‌شود؟

فعلا نه. برای حل مشکل مالکیت این دو باشگاه باید منتظر عرضه بیشتر سهام در فرابورس باشیم تا سهم دولت در مالکیت سرخابی‌ها به کمتر از ۵۰ درصد برسد. پیش‌بینی می‌شود این اتفاق شهریور سال آینده رقم بخورد.

چه کسانی می‌توانند سهام‌دار پرسپولیس و استقلال باشند؟

۳۵۰ میلیارد تومان مرحله اول به‌صورت عمومی عرضه خواهد شد که همه افرادی که کد بورسی داشته باشند، می‌توانند به‌عنوان سهام‌دار خرید کنند و حدود یک‌ماه تا چهل روز بعد از خرید سهام، برگه سهام به‌نام افراد صادر خواهد شد. اینکه سازوکار دخالت مردم در مدیریت باشگاه چگونه خواهد بود، هنوز مشخص نیست؛ پس برای خرید سهام در کل بیشتر نگاه هواداری داشته باشید.

آیا خرید این سهام برایمان سود هم خواهد داشت؟

تجربه نشان داده است که معمولا عرضه اولیه سهام با منفعت مالی برای خریداران همراه خواهد شد. از طرف دیگر باتوجه‌به اقبال زیاد هواداران به برند این دو باشگاه، به‌نظر می‌رسد میزان تقاضای خرید سهام بسیار بیشتر از عرضه باشد. به‌عنوان مثال اگر ۳ هزار میلیارد تومان ارزش برند را به ۳۰ میلیون هوادار هرکدام از باشگاه‌ها تقسیم کنیم، سهم هر نفر فقط ۱۰۰ هزار تومان خواهد شد.

پس احتمالا همین فشار تقاضا و البته قهرمانی‌های احتمالی هر تیم که به افزایش سطح دارایی‌ها و میزان ارزش برند منجر خواهد شد، قیمت سهام را افزایش خواهد داد، ولی این نکته بسیار مهم است که استقلال و پرسپولیس اولین باشگاه‌های فرهنگی و ورزشی بازار بورس ایران هستند و همین موضوع تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها را درباره آینده بسیار سخت می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->